دکتر افشین تاج دینی

جراح و متخصص بیماری های چشم

لازک، لیزیک، فمتولیزیک، فیکو، فمتوفیکو، جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی)

آدرس مطب

کرج، جهانشهر، بلوار مولانا، رو به روی کلینیک نوردیدگان، ساختمان سروش

ساعت کاری

سه شنبه ها: ۱۷:۳۰ تا ۲۰:۳۰
پنج شنبه ها: ۱۰:۰۰ تا ۱۴:۰۰

لازک چشم در کرج

عمل لازک چشم در کرج

آنچه در این مقاله می خوانید :

لازک چشم در کرج یکی از رایج ترین جراحی انکساری لیزری است که برای اصلاح مشکلات بینایی انجام می شود و می تواند جایگزینی برای عینک یا لنزهای تماسی باشد. تنها راه اصلاح عیوب انکساری چشم، در گذشته ای نه چندان دور، تجویز عینک و لنز تماسی بود. اما امروزه با استفاده از روش هایی مانند لازک، فمتولیزیک، لیزیک و فمتواسمایل برای اصلاح عیوب انکساری چشم استفاده می کنند که با ایجاد تغییرات در شکل قرنیه، باعث افزایش کیفیت بینایی می شوند.

 

 

لازک چشم در کرج

 

لازک چشم در کرج، یکی از روش های معمول برای درمان عیوب انکساری و درمان نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا انجام می شود. از مهم ترین تفاوت این روش با تکنیک لیزیک، محل تابش اشعه لیزر اکسایمر بر روی قرنیه می باشد.

روش  PRK، به وسیله اشعه لیزر اکسایمر از میزان نزدیک بینی بیمار کم می کند. به وسیله این روش لایه نازکی از قرنیه ( در حد چند میکرون)، برداشته شده و با استفاده از تغییراتی در انحنای قرنیه، از میزان عیب انکساری چشم کم شده و بیمار به دیدمطلوبی می رسد.

  • عمل لازک چشم یکی از بی خطرترین و در عین حال موفق ترین اعمال جراحی در کل جراحی هاست.
  • دوره بهبودی پس از لازک بسیار کوتاه است.
  • بیمار نیازی به بستری در بیمارستان ندارد. اما مثل هر جراحی دیگری، تا حدی ناراحتی و درد با خود به همراه دارد.

 

دکتر افشین تاج دینی؛ جراح و متخصص بیماری های چشم در کرج

آدرس مطب : کرج، جهانشهر، بلوار مولانا، رو به روی کلینیک نوردیدگان، ساختمان سروش

ساعات کاری : سه شنبه (از ۱۷:۳۰ تا ۲۰:۳۰) و پنج شنبه (از ۱۰:۰۰ تا ۱۴:۰۰)

 

مزایای عمل لازک چشم

 

  • خشکی چشم بعد از جراحی بسیار کمتر از دیگر روش ها می باشد.
  • آسیب به قرنیه در این روش بسیار اندک می باشد.
  • مدت زمان عمل در حد چند دقیقه و بسیار کم می باشد.
  • آسیب به اعصاب قرنیه بسیار کم می باشد.
  • التهاب های عمقی قرنیه وجود ندارد.
  • در قرنیه های نازک نیز انجام عمل امکان پذیر می باشد.

 

لازک چشم در کرج برای چه کسانی مناسب است؟

 

  • افرادی که دارای قرنیه باریک و شیب دار هستند، گزینه مناسبی برای انجام این عمل می باشند و لیزیک چشم برای این نوع افراد دشوار می باشد.
  • افرادی که دارای فعالیت های زیاد و مشاغل پر خطر هستند مانند ورزشکاران رشته بوکس.
  • افراد مبتلا به سندرم خشکی چشم

 

آیا عمل لازک چشم عوارض دارد؟

 

عمل لازک مانند تمام انواع جراحی‌ها در کنار موفقیت‌ها، عوارض و معایبی نیز دارد:

1- خشکی چشم: پس از عمل ممکن است فرد دچار خشکی و سوزش چشم شود، سندرم خشکی چشم بعد از عمل جراحی موقتی است، که معمولا با استفاده از اشک مصنوعی به مرور زمان رفع می‌شود.

2- هاله نوری: در طی ماه اول پس از جراحی ممکن است فرد هاله یا درخشش خیره‌کننده‌ای مشاهده کند که امریست طبیعی و  پس از مدتی برطرف می‌شود.

3- عفونت: جهت جلوگیری از عفونت احتمالی بهتر است پس از جراحی تا چند روز از خیس کردن چشم و استحمام خودداری شود. استفاده از قطره‌های استریل چشمی کمک شایانی در کاهش احتمال عفونت‌‌ها دارد.

4- دوبینی: پس از عمل لازک دوبینی عارضه‌‌ای طبیعی است، با توجه به میزان بینایی فرد و شرایط مراقبت‌های بعد از عمل، ۴ تا ۱۰ ماه برای برطرف شدن کامل ِمشکل، زمان لازم است.

در بعضی موارد، فلاپ اپیتلیال نازک ایجاد شده در لازک، به اندازه کافی قوی نیست و همانطور که در PRK دیده می شود ، فلاپ اپیتلیال به طور کامل حذف خواهد شد. این موضوع خطرناک نیست؛ اما اگر نسخه تجویزی جهت نزدیک بینی دارید، ممکن است دید نامناسب را تجربه کنید. الکل استفاده شده در طول لازک ، ممکن است سبب آسیب به بافت سلول های اپیتلیال شده که بلافاصله بعد از جراحی، روند بهبودی را تسریع می کند. بازیابی پس از اپی لیزیک به طور معمول سریعتر است. زیرا در هیچکدام از روش ها از الکل برای ایجاد ورید اپیتلیال استفاده نمی شود.

 

 

دستور العمل های قبل از عمل جراحی لازک

 

  • شستن مژه ها و پلک ها شب قبل از عمل به وسیله شامپوی بچه
  • انجام ندادن آرایش، 48 ساعت قبل از عمل
  • داشتن لباس سبک در روز عمل
  • عدم استفاده از ادکلن و عطر در روز عمل
  • استفاده نکردن از لنز های تماسی، 48 ساعت قبل از عمل
  • در صورت داشتن اضطراب، استفاده از قرص آرام بخش

 

مراحل انجام عمل لازک چشم در کرج

 

  • ابتدا یک ابزار دایره ای بنام تریفین به چشم نزدیک شده و به آرامی به اپیتلیوم قرنیه متصل میشود.
  • اینک تریفین با دقت یک برش 270 درجه ای ایجاد کرده و 90درجه بعدی به لولای فلپ تبدیل میشود.
  • یک ابزار شفاف بر روی چشم قرار داده میشود و برای خنک شدن اپیتلیوم داخل قوس الکل ریخته میشود.
  • جراح به آرامی فلپ سست اپیتلیوم را به یکطرف میکشاند تا مسیر لیزر باز شود.
  • سپس لیزر اکزایمر روی چشم برای تغییر شکل استرومای قرنیه قرار گرفته و بینایی را تصحیح میکند.
  • فلپ اپیتلیال روی چشم قرار میگیرد سپس لنز مخصوصی بعنوان باند محافظ روی چشم قرار میگیرد.

 

مدت‌زمان عمل لازک چشم

 

عمل لازک چشم، جز جراحی‌های درمانی است که به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. در این عمل بیمار بیهوش نمی‌شود اما هیچ‌گونه دردی را هم احساس نمی‌کند. برخی از پزشکان در صورت صلاحدید، به بیمار بی‌حسی می‌دهند اما در شرایطی جز این مورد هم بیمار دردی را متحمل نمی‌شود. ازاین‌رو مدت زمان عمل لازیک چشم  برای هر چشم حدوداً بین 10 تا 15 دقیق طول می‌کشد.

 

دستورات حین عمل

 

دقت داشته باشید که انجام این اعمال دردناک نمی باشد و همکاری شما برای رسیدن به حصول نتیجه بهتر، نقش بسیار مهمی دارد. پس بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و در حین عمل به دستورات پزشک عمل نمایید. همچنین موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • در حین انجام عمل به رنگ سبز یا قرمز چشمک نگاه کنید و از حرکت دادن سر و چشم ها خودداری نمایید.
  • مدت زمان لیزر به این بستگی دارد که از چه نوع لیزری استفاده می شود. مدت زمان آن معمولا از 1 دقیقه و گاهی حتی 10 ثانیه می باشد. پس تا زمانی که صدای لیزر را می شنوید چشم هایتان را حرکت ندهید.
  • نگران پلک زدن خود نباشید، زیرا پلک های شما به وسیله دستگاهی از هم باز نگه داشته می شوند. بهتر است برای جلوگیری از درد در زمان عمل، از فشار دادن پلک و اخم کردن خودداری نمایید.
  • برای اجتناب از ایجاد آلودگی، دست های خود را به محیط عمل نزدیک نکنید.

 

عمل لازک

 

نحوه مراجعه بیماران بعد از عمل جراحی لازک

 

نحوه مراجعه بیماران با توجه به صلاحدید پزشک مانند نمونه زیر می باشد و در مواقعی امکان اعمال تغییراتی بر روی آن امکان دارد.

  • هر روز تا هنگام برداشتن لنز
  • یک ماه بعد از عمل
  • سه ماه بعد از عمل
  • 1 سال بعد از عمل
  • بصورت سالیانه

در هر دفعه مراجعه به پزشک، داروهای خود را به همراه داشته باشید. در ساعت های اولیه بعد از عمل، امکان دارد درد شدیدی را حس کنید که قطره و داروهای خوراکی برای کاهش درد تجویز می شود. ریزش اشک، سوزش، تاری دید، احساس جسم خارجی و حساسیت به نور در چند روز اول بعد از جراحی طبیعی می باشد.

برای ترمیم اپی تلیوم قرنیه، بهتر است در منزل استراحت کنید. دید شما بعد از ترمیم اپی تلیوم به تدریج بهتر می شود، اما اولین جلسه تعیین شماره دید شما، چهار هفته بعد عمل صورت می گیرد. در بعضی مواقع برای دستیابی به دید نهایی، 10 تا 15 هفته بعد از انجام عمل بایستی صبر کرد.

شستشوی چشم ها و حمام بعد از ترمیم اپی تلیوم ( معمولا 4 روز بعد)، و خارج کردن لنز پانسمانی امکان پذیر می باشد. بعد از عمل PRK، استفاده از عینک آفتابی به مدت حداقل 3 ماه و یا بیشتر در فضای خارج از خانه توصیه می شود.

 

 

مقایسه عمل لازک و لیزیک؟

 

هردو روش لیزیک و لازک ایمن میباشند و6 ماه بعد ازعمل نتایج مشابهی دارند. تفاوت اساسی در نحوه جراحی لازک ، لیزیک و PRK ، تنها مربوط به چگونگی آماده سازی چشم برای درمان لیزرمیباشد. در شرایط مساوی، به خاطر عوارض مربوط به فلپ و هم به علت هزینه کمتر، لیزرهای سطحی مثل لازک بهتر هستند.

بهبود بینایی پس از عمل لازک (LASEK) ممکن است کندتر از سایر روشهای لیزر باشد، اما عوارض (مانند خشکی چشم) کمتری نسبت به سایر روشها دارد . در لازک ، بر خلاف فلپ ضخیم تر در لیزیک ، یک فلپ فوق نازک روی سطح چشم ایجاد میشود . اگر قرنیه بطور طبیعی نازک دارید و باعث می شود شما شرایط عمل لیزیک را نداشته باشید ، این موضوع اهمیت خاصی پیدا میکند.

 

جراحی لازک، عوارض لیزیکِ مرتبط با فلاپ قرنیه و احتمال برداشتن قرنیه بیش از حد با لیزر را کاهش می دهد و از آسیب به تمامیت ساختاری چشم جلوگیری میکند. با اجتناب از فلپ عمیق، خطر ابتلا به خشکی چشم ها پس از جراحی لازک کمتر میگردد. لازک همچنین گزینه بهتری است اگر درجه بالایی از نزدیک بینی (که نیاز به حذف بیشتر بافت از قرنیه مرکزی برای تصحیح خطای انکساری دارد) داشته باشید . همچنین اگر در شغل یا فعالیتهای شما خطر ابتلا به آسیب چشم وجود داشته باشد، عمل لیزیک گزینه بهتری است.

جراحی چشم لازک یا (PRK) ممکن است برای افراد مبتلا به سندرم خشکی چشم بهتر باشد زیرا در اجتناب از فلپ عمیق تر، اعصاب قرنیه مسئول رفلکس اشک بریده نمی شوند.

 

 

هزینه عمل لازک چشم

 

یکی از مسائلی که برای هر عمل و امری مطرح است کیفیت انجام آن عمل و سپس قیمت انجام آن مورد است. عمل لازک چشم به دلیل آنکه برای عضو بسیار حساسی کاربرد دارند و در چشم ها اعمال می شوند باید توسط فردی خبره ، با تجربه و متخصص انجام گیرند.

به هنگامی که فرد قصد انجام عمل لازک را دارد باید از هزینه و قیمت عمل لیزیک چشم نیز مطلع گردد تا با توجه به هزینه ها و قیمت عمل لازک چشم خود، بتواند تصمیم به انجام عمل و یا سر کردن با ضعف بیناییِ خود گیرد.(و یا استفاده از عینک های طبی و لنز های طبی و تماسی را برای خود برتر تشخیص دهد.)

 

چگونه بهترین جراح لازک چشم در کرج پیدا کنیم؟

 

لازک تنها روش نیست و بهترین روش برای تمامی افراد نیز نمی باشد. شما باید صلاحیت جراح را درانجام انواع روش های انکساری مورد توجه قرار دهید. جراحی را انتخاب نمایید که تجربه چندین روش را دارد ، مانند لیزیک ، لازک ، PRK ، استفاده از لنز و آخرین تکنولوژی ها.

 اگر پزشک شما درک کاملی از روش های مختلف داشته باشد، او با اطمینان می تواند یکی از روش ها را برای شما انتخاب کند که بهترین راه حل مشکلات بینایی شما باشد.اگر جراح انجام روش های دیگررا برای شما مناسب نمیداند، از او علت این مسئله را سوال نمایید.

اگر در این زمینه نیاز به مشاوره بیشتری دارید با ما در ارتباط باشید، یا سوال خود را در بخش دیدگاه ها، انتهای همین مقاله ارسال کنید:

دکتر افشین تاج دینی؛ جراح و متخصص بیماری های چشم در کرج

آدرس مطب : کرج، جهانشهر، بلوار مولانا، رو به روی کلینیک نوردیدگان، ساختمان سروش

ساعات کاری : سه شنبه (از ۱۷:۳۰ تا ۲۰:۳۰) و پنج شنبه (از ۱۰:۰۰ تا ۱۴:۰۰)

 

سوالات مهم درباره عمل لازک چشم

 

1- تا چه زمانی بعد از عمل لازک باید عینک آفتابی بزنیم؟

حداقل تا شش ماه بعد از لازک یا لیزیک، در بیرون از منزل عینک آفتابی استاندارد بزنید.

 

2- یکی از مشکلات افراد با ضعیفی چشم، پخش نور و تشدید تاری دید در رانندگی شبانه است. آیا این مشکل قابل حل است؟
در پاسخ باید گفت که مشکل تاری دید شبانه با انجام اعمال جراحی برداشت عینک، حل می شود. اگر چشم شما تحت جراحی لازک  چشم قرار بگیرد، تا یک هفته پس از عمل، رانندگی ممنوع است اما بعد از این زمان فقط در مسیرهای کوتاه و فقط روز می توانید رانندگی کنید. چند ماه پس از عمل، چشم شما به دید مناسب می رسد که ممکن است برای رسیدن به دید کامل، یک تا سه ماه صبر کنید و رانندگی شبانه نداشته باشید. قبل از تصمیم به شروع مجدد رانندگی یا سفر ، حتما با چشم پزشکتان مشورت کنید.

 

3- آیا امکان عمل مجدد پس از لازک وجود دارد؟

در مواردی ممکن است پس از سال ها شماره چشم در اصطلاح کمی برگردد. اگر این بازگشت شماره چشم در حدی باشد ک تاری دید ایجاد کند می شود دوباره چشم را عمل کرد. انجام عمل دوم به راحتی عمل اول خواهد بود و در صورتی این عمل امکان پذیر است که ضخامت قرنیه مناسب باشد.

مقالات مرتبط

5 دیدگاه دربارهٔ «عمل لازک چشم در کرج»

  1. سلام وقت بخیر. بهبودی بعد از عمل لازک ایا در همه افراد ۱ دوره زمانی داره یا بر اساس سن ممکنه تغییر کنه؟

  2. سلام من برای مشکل چشمم که تاری دید بود به شما مراجعه کردم اقای دکتر. دستتون درد نکنه الان خیلی بهترم.

  3. سلام اقای دکتر من چند وقت پیش لازک رو پیش خودتون انجام دادم. مشکلی هم بعدش برام پیش نیومده. ممنونم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *